Kiveen hakattu slogan
Rauman kaupungin omistaman Rauman Energia -konsernin laadukkaisiin palveluihin kuuluvat sähkönsiirto, sähköntuotanto, kaukolämpö ja valokuitu.
Lähtötilanne
Rauman Energialla oli tarve päivittää useampia viestintämateriaaleja modernimmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Samalla heräsi ajatus REO-lyhenteen palauttamisesta viralliseen käyttöön.
Bonden ratkaisu
Bonde lähti yhdessä Rauman Energian kanssa suunnittelemaan, miten yhdistettäisiin modernisti virallinen nimi ja lempinimi REO. Nerokasta ja osuvaa Toimii.-slogania ei haluttu lähteä muuttamaan vaan päinvastoin vahvistamaan.
Uusi brändi-ilme rakentui on/off-napin symboliikasta. Samalla tavoin kuin on/off-nappi pitää laitteen päällä, Rauman Energia varmistaa, että Rauma pysyy päällä. Nimi, logo ja sukupolvet vaihtuvat, mutta REO:n tärkeä rooli pysyy – tehtävänä on varmistaa nyt ja tulevaisuudessa, että Rauma toimii. Brändiuudistuksen myötä lupaus on kiveen hakattu, kirjaimellisesti.
Lopputulos
Kiveen hakattu Toimii.-lupaus on vahva viesti niin Rauman Energian henkilöstölle kuin kaupunkilaisille. Ideasta syntyi myös jatkoideoita. Toimii.-lehdessä on nyt sisältösarja “Anna kiven kiertää” ja asiakastarinoissa reolainen ja asiakas antavat kivet eli lyövät nyrkit yhteen toimivan yhteistyön merkiksi.
Päivitetty brändi-ilme on moderni ja raikas. REO-tapetti on monipuolinen, helpottaen näin arjen viestintää. Kruununa logoanimaatio, jossa symboliikka on/off-nappiin tulee selkeästi ilmi.
“Uusi brändi-ilme on juuri sitä, mitä kaipasimme. Visuaalinen ilme on nyt raikkaampi ja REO-lyhenne on jälleen virallisesti käytössä konsernin viestinnässä. Idea Toimii.-lupauksen hakkaamisesta kiveen oli aivan loistava. Niin vahva viestinnällinen teko, joka on poikinut lisää mielenkiintoisia ideoita viestintään.”
– Sami Seikola, Rauman Energia
Bonde on Rauman Energian apuna myös arjen viestinnässä, kuten sisällöntuotannossa, somemainonnassa ja graafisessa suunnittelussa.