4.12.2023
Viikon varrelta: Rauman tilaama junaselvitys täydentyy joulukuussa – Poikela: “Rahasta ei ole vielä neuvoteltu”
Viime viikolla Suomen Lähijunat tiedotti ostaneensa VR:ltä yksitoista käytöstä poistettua lähijunaa. Tampere-Rauma on yksi vahva vaihtoehto uuden raidehaastajan reitiksi. Mitenkään puskista tämä ei tullut, meikäläinenkin kirjoitti aiheesta useamman jutun Länsi-Suomeen.
Rauman kaupunki tilasi alkuvuodesta oman selvityksen henkilöliikenteen edellytyksistä. Selvityksen laati Alkutieto eli Antero Alku. Hän on tutkinut joukkoliikennettä 1980-luvulta lähtien, tilasi ratikat Tampereelle ja avusti Helsinkiä sporahankinnoissa. Olisi kai jeesannut Turkuakin raitsikoiden kanssa, jos saisivat päätöksiä aikaan.
Antero Alku on myös Suomen Lähijunan toimitusjohtaja. Lähijunan perustaja on Pekka Möttö, joka muistetaan kumipyöräliikenteen haastaja Onnibussin pomona.
Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela kertoi palstanpitäjälle, että puheena oleva selvitys täydentyy joulukuussa erikseen tilatulla matkapuhelindatalla. Se antaa ajantasaisemman ja tarkemman kuvan matkustajapotentiaalista.
Mielenkiintoista on nähdä, vaikuttaako kilpailijan aktivoituminen valtionyhtiöön. VR ei ole kovin innokkaalta vaikuttanut. Lähijunan ostama kalustokin oli menossa romutettavaksi.
Olennainen pointti. Voin jo etukäteen paljastaa, ettei selvitys tule osoittamaan Rauma-Tampere-reitin mahdollisia matkustajamääriä niin suuriksi, ettlä lipputuloilla junat kulkisivat.
Juuri mikään liikenne ei Suomessa ole kannattavaa. Ei henkilöjuna Poriinkaan ilman julkista tukea tulisi. Monesta hyvästä syystä verovaroja käytetään joukkoliikenteeseen – sellaisillakin reiteillä, jotka eivät Rauman radan matkustajamääriin yllä.
Rauma on Suomen tärkein kaupunki, johon junalla ei pääse. Lisää täällä:
https://ls24.fi/artikkelit/viikon-varrelta-rauma-on-suomen-suurin-kaupunki-johon-junalla-ei-paase
Kaupunginjohtaja Poikela painotti, ettei Lähijunan kanssa ole vielä edes aloitettu keskusteluja rahasta. Ja lisäsi, että “haasteita on myös edelleen radan kapasiteetissa erityisesti Nokia-Tesoma-Tampere välillä sekä Tampereen ratapihalla”.
Toinen tärkeä pointti. Kun mahdollisia matkustajavirtoja mietitään, pitää katsoa Tamperetta kauemmas.
Tavoitteena on, että Raumalta pääsisi varhain aamulla myös Helsinkiin ja työpäivän jälkeen takaisin. Ja sama tietysti toiseen suuntaan.
Jos junamatkan aika saadaan painettua lähelle Rauma-Turku-Helsinki -bussin vastaavaa, raidevaihtoehto alkaa kummasti kiinnostaa. Myös niitä, jotka aina ajavat isolle kirkolle omalla autolla.
Henkilökohtainen pointti. Henkilöjunaan liittyy omakohtaista nostalgiaa. Junat lakkasivat kulkemasta Raumalle vuonna 1988, kun lopetin opiskelun Tampereen yliopistossa.
Melkein aina kuljin junalla. Vuojoki, Kiukainen, Peipohja, Karkku, Leukaluut, Siuro, liki legendaarisia seisakenimiä.
Yhteys pelasi silloin niin hyvin, että kesken viikkoa saattoi käydä vaikka Lukon pelissä missaamatta mitään yliopistolla. Tai opintojen loppuvaiheissa tehdä töitä Raumalla.
Enimmäkseen Rauman-radalla suhasivat lättähatut. Eivät takavuosien stadilaisnuoret, vaan Dm6- ja Dm-7 -mallin kiskobussit. Kolumnin pääkuva on Mika Honkasen hienosta Kadonneen Rauman kalenterista 2023.
Yksi konnareista, Toivo Marjanen, oli muuten toinen suomalainen, jolle tehtiin sydämen ohitusleikkaus tähystämällä Helsingin diakonissalaitoksella. Haastattelin Topia aiheesta Uuteen Raumaan vuonna 1996.
Ihmisen poika on Rauman teatterin ensi suven musiikkinäytelmä. Nimi viestii, että Yön hittibiiseillä on keskeinen rooli. Ellei peräti päärooli.
Teatterin taiteellinen johtaja Otto Kanerva käsikirjoitti musiikkikomedian Mikko Kivisen kanssa. Somepäivityksessään Kanerva kertoi, että kyse on eräänlaisesta tilaustyöstä.
Yön liideri Olli Lindholm kävi viisi vuotta sitten Hämeenlinnassa katsomassa ystävänsä Juha Tapion biiseihin perustuvan Kaksi puuta -näytelmän. Rauman Fåfängassakin nähty musiikkinäytelmä oli niin ikään Kanervan kynästä. Kanervan mukaan Lindholm pyysi tekemään samanlaisen Yön biisien pohjalta.
Kättä oli päälle lyöty. Korona siirsi toteutusta niin, että Lindholm ehti kuolla ennen toiveensa täyttymistä.
“Nyt on aika toteuttaa tämä sivistyneesti ilman haudallahyppelyä. Kunnia Ollille. Kunnia Yölle. Kunnia Varietee- albumille joka on ollut hyllyssäni vuodesta 1983”, kirjoitti Kanerva.
Matkailu avartaa. Tuomas Kaitila kävi Raumaplus-podcastin haastattelussa. Juuri Intiasta palannut moniyrittäjä näytti puhelimestaan kuvaa Delhin lentokentältä. Sakea savusumu peitti auringon. “Kuin vetäisi 30 röökiä päivässä”, kuvasi Kaitila ilmanlaatua.
Kyllä tuollaisen jälkeen arvostaa Rauman raikasta ilmaa. Tosin viime viikolla se oli näin astmaatikon keuhkoilla arvioituna jo turhankin raikasta.
Intiassa Kaitila on viime vuosina käynyt usein. Hän on hallituksen puheenjohtaja Kaiku Henkilöstöpalveluissa, joka työllistää viitisenkymmentä insinööriä Intiassa. Tekevät kuulemma töitä suurille suomalaisille pörssiyhtiöille. Viitisenkymmentä teollisuustyöntekijää Kaiku on tuonut Intiasta Suomeen, heistä parikymmentä on hommissa Raumalla.
Rauman telakallakin näitä intialaisia työskentelee. Kaitila huomautti kuitenkin heti perään, että reilusti yli puolet laivanrakentajista on kuitenkin suomalaisia. Uskokaamme siihen, sillä Kaitila on yksi RMC:n perustajaosakkaista ja istuu edelleen yhtiön hallituksessa.
Telakkaa liippaa myös Marina Vista, jonka hallituksen puheenjohtaja Kaitila on. Syväraumanlahdelle tuleva saunalautta nimittäin jäi RMC:lle käsiin, vaikka sen piti alkujaan mennä Dubaihin. Nyt se saadaan hyvään käyttöön.
Saunakokonaisuuteen kuuluu ravintola, jonka tausta on pääteltävissä nimestä. Kyllä vain, Buena Vistan Tuomas Toivonen sieltä kurkistaa. Kaitilan mukaan ravintolasta tulee hyvätasoinen ja se on auki ympäri vuoden. No, ehkä joulua lukuun ottamatta, hän tarkensi.
Siitä tulikin mieleen erään kaverin harmitus: pitsikaupungin joulua kovasti markkinoidaan, mutta jouluna auki olevaa ruokaravintolaa ei Raumalta tunnu löytyvän.