21.10.2024
Viikon varrelta: Meillä on musiikkiluokat, olisiko urheilualakoulun aika?
Alle 40 000 asukkaan Rauma satsaa suuresti uusiin kouluihin. Tänä syksynä käyttöön otettu Karin kampus: 75 miljoonaa euroa. Vuonna 2026 avattava Uotilanrinne: 24 miljoonaa euroa. Vuonna 2027 starttaava Nanunkallio: 38 miljoonaa euroa.
Yhteensä 137 miljoonaa euroa (jos riittääkään).
Sillä rahalla Rauman kaupunki saa kaksi alakoulua ja päiväkotia, yhden yläasteen, kerhotiloja, kolme liikuntasalia, valmistuskeittiön ja omatoimikirjaston – mutta myös kansalaisopiston, musiikkiopiston, kuvataidekoulun, nuorisotiloja, uimahallin ja niin edelleen.
Toivottavasti isot investoinnit kääntävät Rauman vinoutunutta kaupunkikehitystä. Viime vuosina kaupungin sisäinen muuttoliike on kulkenut kohti pohjoisia kaupunginosia.
Karin kampus ja Nanunkallio sijoittuvat keskustan etelälaidalle, Uotila keskustan itäpuolelle. Näillä alueilla on lapsiperheille paremmat palvelut kuin suosioon nousseella pohjoispuolella. Nuorten harrastuspaikat löytyvät enimmäkseen etelästä: Äijänsuo, Karin kampus, Lähdepelto.
Eteläpuolen asuntokanta ei ole ihan yhtä uutta kuin pohjoisessa, mutta hyväkuntoisia perheasuntoja löytyy varmasti.
Liikunta-alakoulun idean heitin ilmoille tällä palstalla jokunen vuosi sitten, kun Viikon varrelta ilmestyi vielä Länsi-Suomessa. Silloin ehdotin Kourujärveä, jolla on valmiina koulun oma liikuntahalli sekä ihan lähellä jäähalli ja tekojää, jalkapallo- ja pesäpallokentät, kuntoradat ja hiihtoladut.
Kourujärven koulu on päätetty sulkea, mutta liikuntapainotteinen koulu sopisi mainiosti myös uuteen Nanunkallioon. Sehän nousee purettujen Nanun ja Aronahteen koulurakennusten paikalle. Äijänsuon urheilukeskus on muutaman sadan metrin päässä. Karin kampukselle on kilometrin verran, Lähdepellolle vajaa kaksi kilsaa. Loistava mahdollisuus käydä koulua ja harrastaa samalla matkalla!
Karin koulun musiikkiluokille on tullut lapsia koko kaupungin alueelta yli 50 vuoden ajan. Miksei sama voisi toimia urheilussa?
Mihin vanhat koulut menivät? Jos oikein ymmärsin, niin tuossa oheisessa ilmakuvassa näkyy vastaus. Purettujen koulujen kiviainesta on käytetty Iso Järviluodon teiden pohjaksi.
Viikko sitten kirjoitin tällä palstalla Rauman satamaan tulossa olevista valtavan suurista investoinneista, jotka kytkeytyvät pääosin vihreään siirtymään. Kolumnin julkaisun aikaan tiedossa oli, että Norsk e-Fuel varasi Rauman satamasta neljäntoista hehtaarin alueen sähköpolttoaineiden tuotantolaitosta varten. Petäjäksen ulkokärjessä on tarkoitus alkaa valmistaa fossiilitonta polttoainetta lentokoneisiin.
Heti kolumnin perään Rauman Satama pisti ylös tiedotteen seuraavista askelista. Tai pikemminkin loikista. Satama hakee Varsinais-Suomen ELY-keskukselta poikkeuslupaa Järviluotoihin tulossa oleville vihreän siirtymän teollisuushankkeille. Niistä ensimmäinen olisi e-polttoaineiden tuotantolaitos.
Järviluodoilla pesi suvella Suomen suurin merimetsokolonia, haikaroita ja merikotka. Ne ovat toistaiseksi estäneet saarten ottamisen hyötykäyttöön. Poikkeusluvalle näyttäisi nyt kuitenkin olevan vahvat perustelut.
Kesällä voimaan tulleen luonnonsuojelulain muutoksen mukaan uusiutuvan energian tuotantolaitosten katsotaan olevan hankkeita, jotka ovat erittäin tärkeän yleisen edun mukaisia ja palvelevat kansanterveyttä ja turvallisuutta. Sen taustalla on Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivi (RED III).
”Tämä on suuri mahdollisuus Raumalle ja koko maalle, erinomainen paikka päästä mukaan uuteen vihreään energiabisnekseen. Suomi tarvitsee tällaisia työllistäviä ja verotuloja kerryttäviä vientihankkeita, joilla nostetaan jalostusarvoa”, sanoi Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta tiedotteessa.
Kolumnin pääkuva. Kivikylän Areenassa ja Karin kampuksella pelattiin viikonloppuna kansainvälisen huipputason salibandya. Suomen, Ruotsin, Sveitsin ja Tshekin A-maajoukkueet kohtasivat turnauksessa. Samat maat todennäköisesti jakavat keskenään MM-mitalit joulukuussa.
Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela toivoo EFT-turnauksen avaavan ovia isännöidä vastaavia isoja urheilutapahtumia. ”Turnausvierailu voi houkutella kävijöitä palaamaan Raumalle myös turnauksen jälkeen”, hän lisää.
Merkittävä tuki salibandyturnaukselle sopii Poikelan mielestä hyvin Rauman strategiaan.
”Kaupungin brändiä kehitetään dynaamiseksi ja aktiiviseksi. Kaupunki hakee kasvua ja kehittyy, kerää uusia investointeja sekä sijoittujia. Rauma houkuttaa”, totesi kaupunginjohtaja kolumnistille.
Radiokasvot. Kun opiskelin Tampereen yliopiston toimittajatutkinnossa 1980-luvulla, oli vielä kova juttu, jos joku on ”teeveestä tuttu”. Jotenkin selvältä tuntui, että televisioon päästäkseen piti olla paitsi pätevä myös kaunis tai komea.
Niinpä tapana oli vitsailla, kenties kateellisina, että meilläpä onkin radiokasvot.
Ikä- ja opiskelutoverini Salla Paajanen päivitti vanhan vitsin tähän aikaan. Meistä ensimmäisenä kaiken kansan tuntemaksi tv-kasvoksi napattu Salla kertoi Hesarin synttärihaastattelussaan törmänneensä ikärasismiin.
”Olemme nauraneet usein kollegoiden kanssa, että kun ikä ja ammattitaito karttuu, tulee hyväksi podcastkasvoksi”, hän letkautti.
Pitääpä ottaa tämä käyttöön! Meikäläinen täyttää kaikki kriteerit.
Raumaplus-podcastissa puhuimme tällä kertaa autojen käyttövoimasta. Se on kuuma kysymys myös raskaassa liikenteessä. Kuljetusliike Auramaan toimitusjohtaja Matti Esko näkee selvän murroksen tapahtuneen parin viime vuoden aikana. Myös hänen johtamansa perheyritys pyrkii nyt päättäväisesti hiilineutraaliksi.
”Ensi vuoden investoinneista noin kolmannes tullee olemaan biokaasukäyttöisiä autoja”, kertoo Esko.
Kyse on merkittävistä määristä ajoneuvoja ja euroja, kun Esko Auramaan nimissä autokauppaa tekee. Euralaisella perhekonsernilla on kolmisensataa ajoneuvoa. ”Raskaassa liikenteessä miljoona kilometriä tulee täyteen noin kolmessa vuodessa. Sen jälkeen rekat menevät meillä vaihtoon”, sanoo Esko.
Hän veikkaa, että viidessä vuodessa koko kalusto kulkee uusiutuvalla dieselillä, biokaasulla tai sähköllä. Vähän pidemmällä sihdillä Esko ennakoi vetyrekkojen yleistyvän Suomen teillä. ”Vety on järkevä tekniikka ja se tulee pomminvarmasti. Odotamme, että autoja alkaa tulla markkinoille ja jakelu pelaa”, sanoo Esko.