1.1.2024
Viikon varrelta: “Suomi on Pohjoismaiden sairas mies tai nainen”
Pitsikaupungin joulua vietettiin kolmannen kerran. Uutta oli Savilanpuiston valaistus, josta tuli välittömästi Insta-hitti.
Matkailupäällikkö Irene Villasen mukaan joulusta on kehittynyt toinen matkailusesonki heinäkuun rinnalle. No, vielä on pitkä matka suven vierailijamääriin, mutta suunta on lupaava.
“Tammikuun alkupuolellakin ehtii vielä kokemaan ja fiilistelemään Pitsikaupungin joulun tunnelmaa”, vinkkasi Villanen kaupungin tiedotteessa.
Tammelan tonttumaa on auki vielä huomenna. Jouluvalaistukset ovat päällä koko viikon.
Valovoimaa on tarjolla heti perään. Lumen-valotaidetapahtuma tuo elävyyttä Raumalle ensi viikolla, keskiviikosta lauantaihin.
“Tapahtumaan panostetaan pitkällä tähtäimellä ja suunnitelmallisuus näkyy sisällössä. Nähtävää ja koettavaa riittää tänäkin vuonna kaikenikäisille”, lupaa Rauman museo- ja kulttuurijohtaja Risto Kupari tiedotteessa.
Rauman Energian, Keulan ja kaupungin kimpassa järjestämän Lumenin ohjelmassa on muun muassa videomappauksia, kotimaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden töitä, tanssivia vesiä Kanalissa sekä uusi pysyvä taideteos, joka heijastetaan Karin kampuksen julkisivuun.
Lumen 2024 -kohdekartta, jossa myös tarkempaa tietoa.
Tämä on vasta alkua, sanoi Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto viime viikolla ilmoittaessaan kahden Nesteen jalostamon alasajosta kahdeksi päiväksi. Lisää lakkoja tulee, ellei hallitus taivu neuvottelemaan palkansaajaliittojen kanssa.
Kokoomuksen raumalainen ryhmyri ja tuleva työministeri Matias Marttinen ei lakkoja pelkää. Raumaplus-haastattelussa hän kutsui Suomea Pohjoismaiden sairaaksi mieheksi tai naiseksi. Siksi hallitus tekee uudistuksia, jotka kaikissa muissa Pohjoismaissa on jo toteutettu.
Uudistuksilla varmistetaan, että poliisit saavat määrärahansa, koulut pysyvät kunnossa ja lääkäriin pääsee, totesi Marttinen.
Ruotsissa käydään parhaillaan kovaa työmarkkinavääntöä, kun Tesla kieltäytyy neuvottelemasta työehtosopimuksesta IF Metallin kanssa. Tesla-lakon tukitoimet ulottuvat jo Suomeen. Ammattiliitoissa pelätään, että Tesla saa seuraajia ja yleissitovuus murenee.
Tesla on muuten viidenneksi eniten myyty henkilöautomerkki Ruotsissa. Edellä ovat Kia, Toyota, Volkswagen ja tietenkin ikiykkönen Volvo.
Ekat sähkökoneet Hollantiin. Länsi-Suomi uutisoi vuoden päivät sitten, että Lai-Mun ensimmäisen täyssähköisen monitoimikoneen koekäyttö oli sujunut hyvin. “Koneella tehtiin Hollannissa oikeita töitä kahden kuukauden ajan. Harjauskäytössä latausta riitti 8–9 tuntia”, kertoi toimitusjohtaja Markus Miekanmaa.
Ensimmäiset täyssähköiset LM Tracit lähtivät Raumalta Hollantiin viime viikolla. LM Trac 287E-mallin toimitukset Keski-Eurooppaan jatkuvat kevättä kohti. Tämän kolumnin isossa kuvassa Miekanmaa poseeraa viittä vaille valmiin koneen vierellä. Taustalla näkyy seuraavaksi koottavia sähkökoneita.
Peukut pystyyn, että hyvä kello alkaa kilkattaa. Se toisi tilauksia Samppusiin.
Väkeä kuin pipoa. Oli Pori Jazzin pääkonserteissa Kirvatsissa viime suvena. Tiketit maksoivat melkoisesti. Ruoka ja juoma ei ollut edullista.
Mutta silti tapahtuma teki turskaa turkasesti. Ylen tietojen mukaan noin 300 000 euroa.
Kun edellisvuonna tappiota kertyi vielä enemmän, on Porissa pohdinnan paikka. Vieläkö voidaan jatkaa yhdistyspohjalla?
Tai huudetaanko kaupunkia apuun? Tiettyä logiikkaa siinäkin olisi, sillä Pori pelasti jo toisen kärkibrändinsä Ässät tukipaketilla.
Ja varmuuden vuoksi: ei, en ole yhtään vahingoniloinen. Pori Jazz ja Ässät hyödyttävät Raumaa monin tavoin.
Maantiet huonossa kunnossa. Helsingin Sanomien jutun mukaan Suomen tiet ovat historiallisen huonossa kunnossa ja tilanne vain pahenee. Tämä on helppo uskoa, jos on vähänkään ajanut Rauman seudulla.
Hesari julkaisi jutun yhteydessä karttahaun, joka paljastaa missä kunnossa koti- tai mökkitiesi on. Meikäläinen puolestaan voi paljastaa, että samat tiedot näkee täältä Väylän kartalta.
Raumalla paikoitellen erittäin huonossa kunnossa näkyvät olevan muun muassa Uotilan vanhatie, Kodisjoentie, Haapasaarentie jne. jne. jne.
Vielä huolestuttavampaa on, erittäin huonokuntoisia tieosuuksia löytyy myös kasitieltä, esimerkiksi Lakarissa ja Unajassa. Kyseisillä teillä kulkee päivittäin noin 10 000 ajoneuvoa.
Väylän kriteereillä “erittäin huono” tarkoittaa tätä: “heikko, ei enää hyväksyttävissä oleva kunto. Aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia niin tienpitäjälle kuin tienkäyttäjille.”
Yllättävä palaute lämmitti. Olin paikallisessa puodissa etsimässä uutta löylykauhaa, kun puhelin soi. Muuan mies kilautti kehuakseen juttua, jonka olin kirjoittanut Länskäriin.
Ei moinen niin harvinaista ole, että pitäisi näin julkisesti ilmoittaa. Yllättävää oli vain se, että kyse oli viisi vuotta sitten julkaistusta lehtijutusta.
Tuoreeltaan sama henkilö kertoi antaneensa kipakkaa kriittistä palautetta jutusta, mutta muuttaneensa myöhemmin mielensä. Että hyvähän se oli, että sellaisia juttuja saisi olla enemmänkin.
Opettavainen tarina.
Lankin takaa. “On se upeaa. Olemme varmastikin pienin kaupunki koko CHL:ssä, ja nyt olemme neljän parhaan joukossa. Se on todella kova juttu”, sanoi Lukon toimitusjohtaja Länskärin haastattelussa joulukuussa.
Raumalaisjoukkue on pelannut Mestarien liigassa jo kymmenen matsia tällä kaudella. Ensi viikolla Lukko lentää Sveitsiin, jossa kiekkoillaan välierän ensimmäinen osa. Jos kaikki menee nappiin, euroopanmestaruus ratkaistaan yksiosaisessa finaalissa Äijänsuolla.
Upea suoritus todellakin. Välieräkaupungeista Ruotsin Skellefteåssa on asukkaita tuplasti Rauman määrä. Sveitsin Geneve on yli 200 000 asukkaan city ja Tshekin Ostrava liki 300 000 asukkaan suurkaupunki.
Mutta jos tarkkoja ollaan, niin CHL:ssä pelasi tällä kaudella kaksi Raumaa pienemmän kaupungin joukkuetta.