Miksi?

Miksi Ruotsi on niin kaukana Rauman Kylmäpihlajasta? Se onkin hyvä mutta vaikea kysymys.

Pienten lasten isänä olen huomannut, että hienoimmat ja syvällisimmät keskustelut kumpuavat yksinkertaisen kysymyksen jälkeen. Lapsi ei tyydy kysymään mikä tuo on, vaan aika usein mennään syvälle syihin. Olimme perheen kanssa kesän viimeisellä paattireissulla Kylmäpihlajan majakkasaarella. Kolmevuotias tyttäreni kyseli aavan meren reunalla että mitä tuolla on, osoitellen länteen. Sanoin että Ruotsi, jos oikein kauas mennään. Kuinka kauas pitää mennä hän jatkoi? Sanoin, että meidän paatilla menee koko yön ja päivän. Ja sitten tultiin siihen vaikeimpaan. Miksi se on niin kaukana?

Liian usein markkinointia suunniteltaessa mietitään ainoastaan kysymyksiä mitä ja miten. Keksitään nasevia päivityksiä ja julkaistaan arvontoja Facebookissa, jotta saadaan huomiota ja tykkääjiä. Tämä on ihan oikein paikassaan, mutta lapsenomainen kysymys “Miksi?” jää usein esittämättä.

Kun suunnitellaan pitkäjänteisesti markkinointitoimenpiteitä, ensimmäinen kysymys tulisi olla “Miksi?”. Toiminnalla pitää olla syy ja selkeä tavoite. Kun toiminnalla on selkeästi pohdittu ja kirjattu syy, tulee tämä punainen lanka esiin yksittäisten, erillisten toimenpiteiden takaa ja markkinointi näyttäytyy suunnitelmallisena ja pitkäjänteisenä.

Kun tiedetään miksi tehdään, seuraavaksi pitää pohtia hetki kenelle tehdään. Kuka voisi olla tästä kiinnostunut? Keitä ovat ne ihmiset joita minun viestini palvelee? Haluavatko he varmasti kuulla tästä asiasta?

Vasta sen jälkeen alkaa todellisten ideoiden pallottelu, eli mitä tehdään. Tässä yhteydessä voidaan muodostaa jo ajatusta myös siitä miten tehdään, eli missä kanavissa markkinointia tehdään.

Tämäkin artikkeli on markkinointiteko ja alla omat vastaukseni kysymyksiin.

Miksi? Haluan kiinnittää lukijan (mahdollisen tulevan asiakkaan) huomion markkinoinnin suunnittelun tärkeyteen.
Kenelle? Kaikille, jotka pohtivat markkinointiviestinnän tehostamista laadukkaiden sisältöjen avulla.
Mitä? Blogi-tyyppinen nettijuttu.
Miten? Juttu kirjoitetaan nettisivulle ja jaetaan some-kanavissa.

Tsekkaa myös tämä: Simon Sinek, Start with Why

Jo klassikoksi noussut Simon Sinekin Start with Why on hieno esitys siitä miksi syy ja tarkoitus tekemisen taustalla johtaa suurempiin tuloksiin.

https://youtu.be/u4ZoJKF_VuA

Jos haluat, että Bonde auttaa sinua kirkastamaan syyt tekemisen taustalla, ota yhteyttä!

Antti Lehto
0400 71 21 71 
antti.lehto@bonde.fi